Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekonomika věci zadarmo, aneb proč vydělává Google

16. 09. 2010 10:00:00
„Dejte mi 2 milióny korun, abych mohl získat 300 tisíc neplatících zákazníků.“ Ve většině firem by vás za něco takového ukřižovali anebo poslali do blázince. V Google však vědí, že není nic lepšího, než neplatící zákazník. A také moc dobře ví, že čím víc lidí jim nebude platit, tím budou bohatší.
 ieplexus.com

V našich médiích se v souvislosti s kampaní Google rozpoutala nevídaná vlna zasvěcených analýz, které odhalovaly, jak je na tom Google v ČR špatně. jak je nadvláda Seznamu trápí. Co však zůstalo ukryto „v překladu“ jsou skutečné důvody proč Google investuje milióny do televizní reklamy, aby získal další lidi, kteří mu nebudou platit. Myslíte si, že je to kvůli Seznamu?

Nikoliv. Je to jen a pouze kvůli Google. Seznam, ať je v této zemi, jakkoliv dobrý, pro Google není soupeřem. Naopak v mnoha věcech místní portály následují a kopírují Google, Sklik může být dobrým příkladem. Důvod je totiž ten, že Google vydělává peníze jinak, než Seznam. Pokud se totiž podíváte na to, kde vydělává Seznam peníze, jsou to zejména tři hlavní příjmy, a) příjem z reklamy, b) příjem z inzerce firem v katalogu, c) inzerce na vertikálních portálech. Reklama, ta je závislá na návštěvnosti celého Seznamu a jeho služeb a obsahových stránek, například novinky.cz. Katalog jsou firemní zápisy, kde platí firmy peníze za nalezení profilové stránky pod nějakou kategorií – např. autoopravna – Praha 4. Posledním jsou tzv. vertikály, tedy úzce zaměřené portály s vysoce vyprofilovanou cílovou skupinou, která je mnohdy tak unikátní, že ji Seznam může prodávat velice draze, protože si ji prostě zákazníci z řad firem koupí - a to za jakoukoliv cenu, jak se přesvědčilo hodně realitních kanceláří, když SReality.cz zvedly ceny.

Seznam vs. Google, opravdu?

Máte pocit, že Google bojuje na tom samém hřišti? Omyl. Pokud jde o reklamu, ta její největší část teče přes velké mediální agentury a domy, jako OMD, UM, Starcom, Media Edge, Arbomedia...atd. Přes tyto a další podobné hráče jde většina velkých výdajů do reklamy v médiích, nejen v ČR, ale i kdekoliv na světě. Jelikož firmy typu O2, Adidas, nebo Komerční banka kupují přes tyto prostředníky. Ti mají s portály jako Seznam smlouvy, kterými si vzájemně garantují objem „protočených“ peněz. Objem, jaký dostanete, jako portál z celkového rozpočtu na kampaň je determinován, mimo jiné, i tím, jak vysokou návštěvnost mu monitoring internetových médií SPIR ve zprávě potvrdí. A je tedy jistě, že pokud jste jako Seznam jednička na českém internetu a stále si tu pozici držíte, máte šanci na nejvyšší příjmy z reklamy. Jenže Google tuhle hru nehraje. Důvod je ten, že na rozdíl od Seznamu neumí prodat na týden bance homepage, kterou „přikryje“ reklamou. Google je vždy a všude na světě stejný. Nejde si ho obarvit! Pro mediálky tedy není tak flexibilní, jako Seznam, Idnes, nebo Centrum, kde se dají dělat mnohem viditelnější, lepší a peněžně zajímavější věci. Tudíž kvůli růstu návštěvnosti Google víc peněz od mediálek nedostane.

To samé je i katalog. Google nemá placený katalog, kde si můžete umístit svou firmu a za to mu zaplatíte roční poplatek jako na Seznamu. Naopak, dokonce vás bude diskriminovat, když máte špatně udělané stránky a tak se neobjeví ve výsledcích vyhledávání. A pokud to budete chtít spravit, služby SEO (Search Engine Optimization – optimalizace stránek pro vyhledávače) neprovozuje Google, ale úplně jiné firmy. Google z toho opět nic nemá. Vertikály. Seznam má SReality a „chudák“ Google nemá nic. Takže pokud mu bude víc lidí navštěvovat jeho mapy, nic z toho mít nebude. A server o realitách si kvůli tomu nevybuduje. Tak proč sakra inzeruje, když na tom nic nevydělá? Ptají se teď asi někteří čtenáři. Protože...

Google je vlastníkem ekosystému

Přestože toto slovo je v ČR vnímáno jinak, než například v USA. Věřte však, že to není nic o ekologii, ale o konceptu, který stojí za úspěchem služeb jako Google, Facebook, nebo Twitter. Jde totiž o to, že spolu s rostoucí návštěvností služeb zadarmo, lidmi, kteří za jejich užívání nic neplatí, vznikají podmínky pro růst jiných služeb a rozvoj dalších – ekosystém.

Jelikož čím víc lidí používá vaše služby zadarmo, tím víc se mění potřeby, které uživatelé těchto služeb mají. Tudíž sami začnou služby dotvářet a profitovat z toho, že ekosystém funguje. Mnozí si asi všimli, že jsem v první části o bitvě Seznam vs. Google zamlčel, že Google má velmi slušný příjem z Ad Words reklamy typu PPC (Pay Per Click – platba za kliknutí). Bylo to záměrné. Přestože Ad Words jsou sice jedním z hlavních zdrojů příjmu Google, na rozdíl od Seznamu bojují na jiném hřišti a to hřiště by nikdy nevzniklo, pokud by Google nevytvořil onen zmíněný ekosystém.

Podíváte-li se totiž na celý byznys model Google, ten je zcela postaven „na hlavu“ a většina českých podnikatelů by ho nikdy neaplikovala, ani kdyby čert na koze jezdil. Nejdřív je totiž mnoho let nákladů a stálých investic, které generují obrovské ztráty, až se po delší době např. 3-5 let trend změní a Google začne vydělávat a čím víc rozdal služeb zadarmo, tím víc vydělal. Ad Words nebyly prvotním záměrem Google, ale jeho vedlejším efektem, prostě lidé to využívali a podnikatelé začali být ochotni platit za to, aby tyto lidi mohli sami – bez prostředníků mediálek – oslovit. Tím Google zcela postavil na hlavu celý tehdejší reklamní byznys. Uživatelé inzerují sami a Google se jim, na rozdíl od klasických portálů nepřizpůsobuje, a ani za miliony dolarů si nepřebarví homepage na barvy Coca-Coly.

Důvod proč to neudělá je právě ten ekosystém. Google si je vědom, že peníze jsou krátkodobá záležitost, kdežto necitlivý zásah do ekosystému jej může zlikvidovat. A navíc mu hrozí obrovské nebezpečí od dalších vele-úspěšcných byznysů zadarmo. Například Facebook například minulý týden poprvé ve své historii předběhl Google v počtu minut strávených uživateli. To je zásadní trend, ukazující, že Google ztrácí a Facebook roste. Jenže...

Tak jednoduché to není

Google si byl vždy vědom, že to, co má největší hodnotu je právě jeho ekosystém. A čím víc „oveček“ se mu tam podaří nalákat a čím víc věcí zadarmo jim dá (i těch co se u konkurence platí – a možná je dobré škodolibě dodat – právě těch), tím větší výdělek bude mít. Ono totiž důvod proč je Google nejúspěšnější firmou na světě je v tom, že už je vždy minimálně jednou nohou tam, kam zbytek světa teprve kráčí. A důvod? Ekosystém!

Čím víc lidí zadarmo využívá jeho služby – tím víc lidí si na ně zvykne – čím víc jeho služeb zadarmo využívá víc lidí – tím víc lidí si je upravuje – čím víc lidí si je upravuje – tím víc nových služeb Google dá – čím víc lidí využívá nové služby – tím víc se Google o lidech dozvídá – čím víc Google o lidech ví – tím lepší a cílenější služby jim dodává – čím víc lidí používá jeho služby – tím snadněji se Google dávají služby nové – čím roztodivnějších služeb Google dodává – tím víc se provazuje na životy svých uživatelů – čím víc je provázán na životy svých uživatelů – tím víc o nich ví a i tom jaké jiné služby používají – čím víc o lidech ví a čím víc služby přizpůsobuje – postupně ničí konkurenci a mění návyky lidí v používání věcí jiných firem – čím víc věcí zadarmo nabídne – tím víc si k sobě uživatele přiváže – čím víc si je přiváže – tím snadněji změní jejich návyky – čím snadněji změní jejich návyky – tím snadněji vytěsní své soupeře. A i proto hlavním konkurentem Google není Seznam, ale...

Microsoft

Ten je pravým cílem! Nikoliv Seznam, ten je podřadný. Google totiž pomalu a pro mnoho lidi nepostřehnutelně mění status-quo používání počítačů. A v tomto světě, který bude podle Google už nebude mít Microsoft dominanci. Google postupně vytlačuje Microsoft z jeho tvrdě získaných pozic, právě tím, že dává věci - ve svém ekosystému – zadarmo!

G-mail – Microsoft měl dominanci díky Internet Exploreru, který obsahoval Outlook Express a v kancelářských verzích Outlook. Gmail nahrazuje postupně oba. Google Apps – jedním z nejdůležitějších zdrojů příjmu Microsoft je kancelářský balík Office. Google však dává své Apps zdarma a postupně je zlepšuje, takže místo koupě Office může mít každý zdarma Google obdobu Word, Excel, PowerPoint. Chrome – Internet Explorer mnoho let byl hlavní brána do internetu a také tvrdě svázaná součást Windows. Google Chrome mění pravidla, místo přístupu přes Microsoft už nechá přistupovat uživatele ke svým službám pomocí svého prohlížeče. A kde to skončí?

Google vytěsní Microsoft. To se ostatně stalo na poli mobilních telefonů, kdy Google zcela nenápadně spustil svůj Android, jako operační systém pro mobilní telefony. Oproti konkurenčním platformám ho nechal velice otevřený a tak licenční poplatky, na rozdíl od uzavřeného Apple iOS na nichž běží iPhone, nebo Symbian Nokia, či RIM Blackberry OS, je Android pro výrobce mobilů levnější zapracovat do zařízení. Výsledek? Android již předehnal Apple iOS, dotahuje RIM s Blackberry a brzy zřejmě začne ohrožovat Symbian od Nokia. Poražený opět Microsoft, který ztrácí proti Google bitvu o mobilní operační systém. Přestože Microsoft má svého koně jménem Windows Mobile ve hře, čím dál víc výrobců mobilní zařízení, i ti co dělali Microsoft, například Samsung, postupně uvádí Androidové telefony. Jenže...

To ještě není všechno, jak říká přítel Horst

Android je sice operačním systémem pro mobilní zařízení, ale nikde není řečeno, že mobilním zařízením musí být telefon! Jistě jste slyšeli slovo iPad. Přestože, je to věc běžící na konkurenčním operačním systému iOS od Apple, s Androidem má společné jedno. Tak jako iOS běží, jak na iPhone, tak na iPad, Android umí to samé. No a hádejte, jaký nejčastější systém bude v nových zařízeních, která chystá konkurence Samsung, Toshiba, HP...a další jako zbraň proti dominanci Apple iPad. Správně, Google...

Android

A co myslíte, že se mění tím, když, a) víc lidí bude místo notebooků s Microsoft Windows používat tablety na bázi Google Android, b) místo klasických aplikací typu Microsoft Office bude čím dál víc lidí využívat Google aplikace zadarmo? Správně. Microsoft přestane být u části lidí jakkoliv aktivní v jejich životě a světová nadvláda Microsoftu nad světem počítačů se změní na nadvládu Google. Jen s tím rozdílem, že Google bude vydělávat na tom, že bude dávat své věci zdarma a díky ekosystému, který se nutně bude rozrůstat, mu dobrovolně firmy budou platit peníze, protože budou chtít využívat jeho ekosystém.

A v tom je ten fígl. Pokud vlastníte ekosystém, který každý může používat zdarma, bude vždy dost těch, kteří vám zaplatí za to, aby mohli oslovit část vašich uživatelů. A důvod proč to udělají právě přes vás, je to, že to jinak nejde – vy jste majitelem ekosystému. A čím víc lidem něco zadarmo dáte, tím víc vám někdo jiný zaplatí...jo a jen tak mimochodem změníte rovnováhu na světovém trhu, zničíte konkurenci a vyděláte pár miliard dolarů... jednoduché ne?

Follow tquila_jiri on Twitter

Autor: Jiří Krám | čtvrtek 16.9.2010 10:00 | karma článku: 28.50 | přečteno: 7218x


Další články blogera

Jiří Krám

Proč píší muži pohádky

Nevím co vedlo mé oblíbené autory: Terry Pratchetta, Antoine de Saint-Exupéryho, Douglase Adamse, J. R. R. Tolkiena, nebo Paulo Coelho k napsání jejich knížek, vím však co vedlo mě.

8.5.2016 v 9:00 | Karma článku: 10.54 | Přečteno: 197 |

Jiří Krám

Kačenka a drak - Kapitola devatenáctá

Tohle je devatenáctá kapitola mé knížky Kačenka a drak. Pokud jste nečetli předchozí kapitoly, vratťe se na začátek.

7.5.2016 v 9:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 83 |

Jiří Krám

Kačenka a drak - Kapitola osmnáctá

Tohle je osmnáctá kapitola mé knížky Kačenka a drak. Pokud jste nečetli předchozí kapitoly, vratťe se na začátek.

6.5.2016 v 9:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 67 |

Jiří Krám

Kačenka a drak - Kapitola sedmnáctá

Tohle je sedmnáctá kapitola mé knížky Kačenka a drak. Pokud jste nečetli předchozí kapitoly, vratťe se na začátek.

5.5.2016 v 9:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 |

Další články z rubriky Ekonomika

Josef Barta

Nepoučitelní, hloupí, zatvrzelí…nedej Bože, úplatní…

Vládnou lidem pro blaho své a svých blízkých, blaho svých sponzorů a zahraničních investorů v naší zemi.

17.2.2018 v 21:25 | Karma článku: 14.18 | Přečteno: 254 | Diskuse

Krystof Bartos

Trhy jsou na hraně: kritická situace nebo pokračování býčího trendu?

O vývoji trhů jsem vás informoval v minulém článku, který reagoval na historické propady amerických akciových trhů. Problémy se nevyhnuly ani největší asijské či australské burze a výprodejová krasojízda ještě nemusí být u konce.

16.2.2018 v 18:00 | Karma článku: 9.06 | Přečteno: 349 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Czexit?!

Aktuálně se u nás rozehrála taková hra: Uměle si vyrob a zastřel svého nepřítele. Tím nepřítelem se pro část společnosti stal Czexit. Tohle není text ani na podporu Czexitu, ani proti němu. Tohle je o uvádění mýtů na pravou míru.

16.2.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.80 | Přečteno: 15100 | Diskuse

Josef Barta

Mají razítko a průkaz a říkají si vrchnost!

Mnohdy takovým lidem chybí odborné znalosti, někdy i zdravý rozum. Mají však silný hlas a moc! Kdy začne platit osobní odpovědnost za škody, které působí kontroloři ze státní správy lidem i firmám ?

15.2.2018 v 20:40 | Karma článku: 31.83 | Přečteno: 1201 | Diskuse

Krystof Bartos

Aktuální situace na trzích silně připomíná rok 2008

Předminulý týden na trzích byl divoký a pro mnohé zatvrzelé býky, kteří doufali v nekonečný růst trhů, to byl obrovský šok. Vždyť to byl pro akcie vůbec nejhorší týden za poslední dva roky.

15.2.2018 v 18:16 | Karma článku: 14.27 | Přečteno: 767 | Diskuse
Počet článků 691 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2314

Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.