Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umění ticha

Byly doby, kdy jsem tichu nerozuměl. Ticho je vzácnost. Je všude okolo nás, ale je tak zvláštně nedostupné. Byly doby, kdy jsem psal, abych něco sdělil.  V tom jsem uslyšel onu tichou otázku; proč?

Byla tak tichá, že jsem ji téměř přeslechl. Mockrát jsem pak chtěl ticho přerušit a pak mě to došlo. Ticho je vzácnost. Drahokam vsazený do hluku a chaosu. Ticho je privilegium.

Kráčím známými místy a jako tenkrát, i nyní, si uvědomuji jejich ticho. Jen teď jej vnímám jinak. Ticho může být symbolické, ale i hrozivé.

Dívám se na ty obří kovové lodě. Jsou tu a tiše stojí. Ten počet je zvláštní. Nikdy jsem tohle neviděl. Ne, že bych tu neviděl hodně lodí pohromadě, některé byly mnohem větší, ale tohle je jinak.

Nemohu však porušit ticho a tak budu ignorovat, že znám vlajky na stěžních. Kdysi jsem o vnitřním kanálu už psal. A tak jako tenkrát i dnes vím, že ty lodě jsou symbolika.

Nevím proč tu jsou. Vím vlastně jen jediné. Už nevěřím v naivitu. Kdysi jsem nahlédl do jednoho starého společenstva. První co nám nováčkům bylo řečeno – jsme společenství propojených sobě rovných.

V té době jsem hodně mluvil a nerozuměl tichu. Nechápal jsem, že obsah slov není co říkají, ale co v nich není. Pochopil jsem to až později.

Svou chybu jsem multiplikoval mimo společenstvo. Nevšimnouc si, podobně Dorotka, že už nejsme v Kansasu. 

Okolo mě je nyní ticho. Zítra, až se probudím se znovu zajdu podívat na ty kovové lodě znovu. Budeme spolu vést tichou řeč. 

Budu se na ně dívat a snažit se vidět to, co vidět není. Vím, že najdu odpověď na tenhle rébus. Tuhle hru hrajeme už dlouho.

Okolo mě bude pulzovat metropole v rámci poklidného víkendového rytmu. Nad hlavou občas zaduní velké či malé proudové motory. Z řeky se ozve zvuk člunů, vodních taxi a výletních lodí. Lidský ruch bude vytvářet zvláštní kakofonii hlasů a klapání podpatků a podrážek. Mezitím se budou motat červené autobusy, auta a občas zaduní nadzemní dráha. Vše se bude někam sunout a přesouvat.

Ohlédnu se přes rameno a vidím lodě stále stát. Neptám se jich na odpověď. Znám ji. Přijely za čarodějem.

London, 21 November 2014

Autor: Jiří Krám | sobota 22.11.2014 13:34 | karma článku: 6,92 | přečteno: 447x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká.

7.5.2013 v 11:52 | Karma: 29,56 | Přečteno: 2934x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2806x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 24403x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy