Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tragédie české ekonomiky - neumíme prodávat draze

Jaguar, Rolls Royce, Aston Martin, Bentley, BMW, Mercedes Benz, Breitling, IWC, Louis Vuitton, Versace, Burbery, Prada...atd. Co mají tato jména společné?  Výrobky, které je nesou jsou velmi drahé. Přesto je neustále obrovská spousta lidí, kteří jsou ochotni platit premiovou cenu, i když existuje množství levnější konkurence.

automobilrevue.cz

Paradoxem totiž je, že přestože se neustále ve všech médiích omílá jaká je krize. Existuje sorta zákazníků, kteří naopak utrácí a to čím dál víc. A země jako Německo, Británie, Francie, Itálie a další, které umí vyrobit luxusní drahé věci na tom neskutečně vydělávají. Výhoda prodávat velmi draze je v tom, že nejste spoutáni nikdy nekončící spirálou neustálého snižování nákladů a ceny, již je vystavena průměrná část trhu.
Čím dražší, tím lepší!
Chcete vydělávat? Tak přestaňte prodávat levně. Naopak, cena musí být co nejvyšší. Čím víc roste, tím lépe. Ostatně, k čemu jinému jsou peníze, než aby se utrácely? A jestli si někdo myslí, že peníze nejsou, tak se velmi mýlí. Ony jsou, jen narozdíl od růstové fáze ekonomiky jsou drženy lidmi a podniky, které je investují jinak, než před recesí. Díky tomu dochází k hromadění extenzivních hromad nepotřebných peněz, které by jinak šly do investic a do bank. Dochází tak k problému, za co je utratit, aby to neztratilo hned hodnotu?
Jistě znáte přísloví, „nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levmé věci“. V případě drahých věcí tohle platí mnohem víc, než obvykle. Nevěříte? Tak schválně. Jeden z obřích problémů evropských ekonomik je, že se neprodávají auta. Jenže, ona to není až tak docela pravda. Málo se totiž prodávají levná auta. Kde jsou majitelé závislí na dostupnosti kreditu z bank. Ten je nyní méně dostupný. A pro toho, pro koho dostupný je zas, existuje mentální brzda, která jej varuje před zadlužováním. To vytváří smrtící spirálu.  Zvyšování rizika pro banky. Bonitní klienti si nepůjčují a nižší segmenty trhu jsou zase vysoce riskantní, takže jim účtují prémii, kterou je čím dál méně lidí ochotno platit. Přestože centrální banky snižují úrokové sazby a tisknou nové peníze. To vše vede k tomu, že levná a střední auta stojí neprodána a začínají se zavírat provozy tyto vozy vyrábející.
To však není story luxusních vozů. Naopak prodej luxusních vozů roste. Narozdíl od průměrných vozů je totiž ztráta hodnoty mnohem nižší a u některých vozů dokonce roste s časem. Průměrná ztráta hodnoty vozy v okamžiku koupě někde kolem 60% u vyšších tříd je to 40% a méně. V případě super luxusních vozů naopak cena dokonce může růst. Například se jedná o limitované personalizované série.  

Jak draze prodat české výrobky
Otázkou je, proč se v Česku výrábí jen vozy nižší cenové kategorie? Odpovědí je samozřejmě koncernová politika Volkswagenu. Ten Škodě nepovolí konkurovat jeho prémiovým modelům. Nicméně, pokud se bavíme o luxusních vozech, ty se nevyrábí na lince mezi Fabiemi za 200 tisíc. Bavíme-li o luxusu, ten je o ruční práci. A ruční práce trvá dlouho. Zákazník dokonce platí za čekání. Je to jako v luxusní restauraci. Tam také vám nikdo nedá hotovku z mikrovlnky, kterou budete mít za 3 minuty na talíři. Naopak dostanete, paradoxně, často mnohem menší porci za mnohem víc peněz a budete na ni dlouho čekat. Přesto ochotně zaplatíte hodně. A pokud se vám to bude zdát moc levné, do daného podniku již nepůjdete.
S výrobou luxusních věcí je to stejné. Musí to být drahé. Musí se to dělat ručne a musí to trvat a především to nesmí to být jako „něco“ jiného. Musí to být unikát. A čím víc signifikantní ta věc je, tím dražší to může být. Pokud navíc umíte postavit něco čeho bude jen velmi omezená série. Může to být ještě dražší. A přesně na tomhle konceptu vydělávají mnohé země obrovské peníze. Díky značkám, které tohle umí, část trhu naopak roste. Jelikož je na schopnosti lidí, kteří danou věc vyrábějí, aby ji uměli udělat, co nejlépe a tím pádem prodat co nejdráž. Podobně jako u výroby z diamantů. Nikdo nečeká, že diamant bude levný. Naopak, čím dražší tím vyšší společenský status mi dává. Nicméně, co se vyžaduje je, aby ta věc měla vysokou přidanou hodnotu a kvalitu. Rolls Royce proto, nechává klienty vybírat dřevo z nějž bude interiér. Podobně jako Breitling vypráví story o tom kolik hodin trvá výroba jedněch hodinek.
A o tom to je. Pokud se Česko naučí dělat něco, co může prodat extrémně draze, přestane být obětí smrtícího cyklu – jsme montovna pro Německo s nízkými náklady, ale začne vydělávat. A jak na to?

Případová studie : Praga
Pokud Británie dokázala oprášit zašlou slávu vozů Aston Martin, proč by nemohla ČR vyrobit novou luxusní třídu?
Na čem je postaven úspěch Aston Martin?
Na image. James Bond a jeho DB5. Aston Martin je symbolem Británie a všeho British. Stejně jako James Bond.
Proč je Aston Martin jedinečný?
Vyrábí se v malých sériích. Je drahý a vypadá draze. Pokud jste úspěšný nekoupíte BMW. To je znak normálního úspěchu. Aston Martin je něco, co nebude vnímáno jako – jen další luxusní limuzína.
Proč je Praga vhodná značka?
Jelikož Praga symbolizuje vše, co je české. Vytváří reminiscenci na nejůspěšnější období země. Dobu vysoké prosperity a luxusu, kterou právě limuzíny Praga poskytovaly bohatým lidem. Praga je značka jejíž původ bude okamžitě vědět každý. Bude to značka za, kterou lidé budou ochotni zaplatit. Jelikož má historii, která je spjatá s jedním nejkrásnějších měst Evropy.
Proč může být Praga drahá?
Jelikož Praha je královské město. Unikátní díky své historii a stylu.
Jak by měla vypadat Praga?
Mělo by se jednat o velký luxusní vůz s cenou pohybujicí se mezi 60 000 – 150 000 liber. (Cena někde mezi Aston Martin a Rolls Royce) Výroba by měla být ruční umožnujíci na přání dodělávky množství doplňků za příplatek. Ty by klidně mohly dostat cenu vozu až na cenu Rolls Royce a Bentley (200 000 liber). Vůz by byl personalizovaný. Stejně jako u Rolls Royce. Zákazník by byl součástí výroby a měl by možnost rozhodovat (podobně jako, když se staví dům). V neposlední řadě by Praga měla být limitovanou edicí. Počet vyrobených vozů v první sérii neměl přesáhnout 70-120 kusů. A stejně jako Aston Martin by měl každých 5 let výrobce přijít s novými modernějšími modely.
Marketing Praga
Základem by byl autosalón v Pařížské ulici, který by byl jediný na světě a jehož součástí by bylo muzeum vozů Praga z První republiky. Tři vozy by jako hotelovou limuzínu dostaly k dispozici nejdražší pražské hotely Four Seasons, Kempinski, Mandarin...apod. Další by šly českému prezidentovi. (Podobně jako nejvyšší verze Jaguaru vozící britskou královnu) by se staly tyto vozy saloními vozy vozícími návštěvy na Pražský Hrad.

===

Jak vidíte, postavit super luxusní ryze českou značku není až tak nemožné. Navíc je si třeba uvědomit, že podmínkou drahého vozu nemusí být jen původní díly. Jak jistě víte Rolls Royce, Jaguar, ale i Aston Martin má mnoho částí outsourcovaných. Jde jen o to, zda se v ČR kromě levně vypadající vozů jako Rapid, Fabia...apod. umí ještě vyrobit něco jiného. Něco co by ukázalo, že Česko není jen levnou montovnou. Kdysi jsme to uměli...

zdroj fotografie: auto.cz

Autor: Jiří Krám | úterý 18.12.2012 10:00 | karma článku: 23,12 | přečteno: 1924x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká.

7.5.2013 v 11:52 | Karma: 29,56 | Přečteno: 2934x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2806x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  20:49

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 24403x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy