Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká. 

blogspot.com

Teda, ne, že by v UK nebyly krásný holky, jsou a často by vám mohli vypadnout oči, jak pěkné jsou, ale také tady existuje ten druhý extrém, ty často velmi nevkusně oblečené - a pokud možno do nějakých uzkých legín narvaných tlustých zadnic navíc vybavených ječákem, který by překřikl i sirénu na autě Majora Zemana.

A v tomhle světě, na jednou zaslechnete takovou zvláštně znějící angličtinu. Není to ta italská, ktero poznáte okamžitě, ani ten francouzský přízvuk, který na vás vyskočí jak ratatouille z hrnce. Není to ani ten klasický německý, který zní odměřeně jak vyladěný motor z Mercedesu. Není to ani ten indický, který prostě na vás bude působit jako jakési zrychlené huhlání. Není to, ani přízvuk skotský, který prostě poznáte jelikož to zní, tak jako nic jiného tak nezní na celé planetě. Není to ani přízvuk irský, který často spíš zní,no jak to říct slušně, prostě Irové rádi pijí hodně piva a občas to tak zní. Není to ani přízvuk australský, který zní, jak vyprahlá poušť. Není to ani přízvuk americký, který na kohokoliv navyklého na londýnský posh styl bude znít, jak bourací kladivo na zdi. Není to ani ten polský, který už také bezpečně rozpoznáte, protože polština je polština a ani v angličtině se nedá ukrýt.

Já mám to štěstí, nebo smůlu, že můj přízvuk nezní česky. Nejčastější odhad národnosti je Holanďan. Já fakt nevím, kde jsem k tomu přišel, ale zřejmě to bude tím, že moje první zahraniční zkušenosti z 90 let bylo právě Holandsko. A tak jsem se asi naučil tu speciální výslovnost, která tak dobře funguje,když chcete vyslovit "goedemiddag" , ale už méně pokud se snažíte "blend in" předstírat, že jste English. Nejste, protože ať děláte, co děláte zníte, jako "Geert z Utrechtu". Výhodou však je, že Holanďany mají Angličani rádi a holandský přízvuk je brán jako něco domácího, pravda je to přes vodu a spoustu věcí mají Britové s Holanďany společného, jen se to jinak vyslovuje. A tak se na mě někdo za můj holandský přízvuk všichni mile usmívají, co horší mnoho lidí na mě pravidelně mluví holandsky a například, když jsem nedávno trávil několik měsíců v Hiltonu v Antverpách, tak personál po pár dnech na mě mluvil zásadně holandsky. Asi fakt nevypadám moc česky…

A tak jsem tedy svou odpovědí "Dík. Můžu se vás na něco zeptat? Vy jste Češka, nebo Slovenka?" jednu z Češek, která mi přinesla účet v restauraci překvapil. "Jé vy jste Čech? Já jsem taky Češka. Na Čecha by vás teda netipovala, spíš zníte jako Holanďan." Těhle rozhovorů jsem vedl při svých cestách po Anglii, ale i Holandsku a Belgii spousty. Mnohé z těch rozhovorů mají jedno společného. Často to ta slečna, nebo kluk dělá, jen jako vedlejšák při studiu, aby se uživili. Někdy mají dostudováno, ale nevědí, co v Česku, tak prostě roznášejí v restauraci pivo, aby mohli platit život tady v UK. Se všemi se shodneme, že Česko je krásná země a milujeme ji nade vše a taky nám chybí. Často však ten důvod, proč ne doma - zní stejně - "vždyť tam není co dělat."

Paradoxně tedy, lidi co by mohli pomoc ekonomice, kteří mají znalosti, vzdělání a umí světové jazyky nosí v nějaké často fastfoodové restauraci pivo. Česko na tenhle typ lidí kašle, jakmile jsi za hranicemi, nemáš žádnou cenu. A tak spousta lidí, kteří by zemi mohli pomoc, teď někde roznáší pivo, nebo kompletuje hamburgery. Proto se celou dobu, kterou jsem mimo republiku snažím zůstat v kontaktu s lidmi, kteří chtějí vědět, jak vypadá svět za hranicemi, jak funguje a co z toho by se dalo použít v Česku. Proto jsem byl vždycky proti izolaci, kterou tak prosazují různé skupiny vyděšené z toho, co se děje v Evropě. Věřte, není to tak zlé a krize je především na stránkách zdejších blogů. Na mnoha místech naopak ekonomika roste a dokonce je tu obří nedostatek lidí v některých oborech, například IT, není to tak, že za hranicemi je vše špatné a v ČR vše dobré a naopak.

Je to prostě jiné a ty zkušenosti nás, kdo jsme tím prošli mohou zemi pomoci. Jen je třeba, aby i v Česku nastalo to, co se stalo ekonomickým motorem Polska, situace, kdy si čeští lidé doma uvědomí, že Češi za hranicemi jsou stále součástí Česka mohou zemi pomoc. I když jejich zkušenosti a pohled na svět může být jiný. Ano, bude jiný, protože například viděli, jak se někde funguje ekonomika, co tvoří pracovní místa a ne korupční skandály. Co když tedy místo toho pohledu skrz prsty na každého, kdo se nehnul z rodného paneláku celý život, přijme česká společnost to, že existují lidé s jinými zkušenostmi a ty zkušenosti mohou zemi pomoci?

Autor: Jiří Krám | úterý 7.5.2013 11:52 | karma článku: 29,56 | přečteno: 2934x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2806x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura

Jiří Krám

Teorie nepravděpodobnosti a její aplikace

Člověk má neustále tendenci něco předvídat. Vytvářet scénáře věcí, které se musí stát, protože se tak staly v minulosti. Pokud by však svět fungoval na principu předvídatelnosti, byl by průběh věcí cyklický a v dějinách by se opakovaly stejné průběhy událostí. Tak tomu však není. Pokud se obeznámíte s dějinami, zjístíte, že nefungují předvídatelně a už vůbec ne jako cyklus. Podíváte-li se na předvídatelnost z předchozích jevů na historii, zjístíte, že jako cyklus to nefunguje. Dějiny totiž fungují jako extrémy událostí, které nejsou předvídatelné. Dějinný konstrukt zahrnuje mnohem větší množinu proměnných, která nelze jednoduše odhadnout.

15.4.2013 v 10:00 | Karma: 17,84 | Přečteno: 1946x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 24403x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy