Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Absťák na češtinu, aneb jak jsem poslouchal Kabát

To se tak občas stává. I když žijete v jednom nejzajímavějších měst na světě a okolo máte všechny možný lákadla moderního světa, tak vám to nestačí. Prostě se probudíte a máte absťák na češtinu!

karaoketexty.cz

Najednou vás to všecko okolo začne štvát. Ne protože by to tady bylo hrozný, ale protože vám tady něco chybí. Něco, co není vidět. A hlavně slyšet. Ano, celý dny vlastně neslyšíte nic jinýho, než angličtinu, občas italštinu, pak nějaké indické, či arabské huhlání, občas ryzí francoužštinu, stejně je tady slyšet často čínština, japonština, korejština, tohle vůbec nedokážu rozlišit a když okolo vád někdo začne mluvit německy, rusky, nebo polsky, je to jak balzám na uši. Jenže...

Nic nezní tak dobře jako čeština. Jo, stejně jako není nic lepšího, než černobílý filmy s Burianem za dvacet korun z levenej knih a prozpěvovat si ve sprše C.K. Polní Maršálek, Přednosta stanice a podobný hity. Jenže, furt slyšíte stejný slova a tak se vám, stejně jako se stalo včera mě, stane to, že se ráno probudíte, koukáte do zrcadla začnete se holit a začnete si prozpěvovat z ničeho nic... “Až doteďka jsi byl jen samá bota, teď dostáváš se sám už do života, pojď, otevřem a jdem do jeho dveří, tak vystartuj a vlítnem tam! Už neváhej, tak pojď a zmáčkni kliku a v životě my dva jsme v okamžiku, tak zabouchej jen víc, tak zakřič na něj: Ten za dveřma jsem já, jsem jááá, Dáááávej ber.....” a tak dale, prostě vám v hlavě vyskakujou vzpomínky na český slova a melodie….

Vlastně kvůli tomu píšu blogy, abych nějak odfiltroval přetlak nedostatku kontaktu s rodným jazykem. To se strašně blbě vysvětluje, kdo jste tohle nezažil, asi nikdy nepochopí, na češtině jsme zavíslí. A jak ji nepoužíváte, tak vám po čase chybí. Můžete se mít skvěle, vidět super věci, ale…. něco chybí, nějakej kousek takovýho podivnýho štěstí. Takovýho divnýho štěstí, který si doma nikdy neuvědomíte. Jenže tady to pocejtíte naplno. Když jsem byl v Česku, vždycky jsem byl děsnej rocker a nezávislák, kterej poslouchal zásadně americkou a britskou muziku, český věci jsem moc nebral. Jenže, tady….se mě vůůůůůůbec nechce poslouchat Prodigy, Nirvanu, Pink Floyd, System of Down, Korn, Metallicu….cokoliv. Celá ta muzika co se hraje všude na mě působí, jak něco co znám až moc důvěrně. A když zjístíte, že jste na karaoke schopný bez koukání na text “odřvat”, což je to co děláme my bez hudebního sluchu, celou “We are the Champions”, aniž koukáte na obrazovku….tak vám angličtina připadá, jak to nejobyčejnější věc na světě. Ve chvíli, kdy vedle vás v červeným autobuse sedí tlustá černoška a začne řvát do mobilu, tak I nejprotivnější…

Houbes, čeština je boží! A věřte mě, je to horší, než když přestanete kouřit! Češtinu potřebujeme. Takovej ten českej zvukovej šum, kterej vás doma obkolopuje z komerčních radii, televizi v hospodě a vůbec. Něco – Našeho! Najednou vám celý to, co vám vlastně doma vadí začne chybět. Ještě, že je tu to You Tube! Takže, zadám Kabát Pohoda a jedem, “Když se u nás chlapi poperou, tak jenom nožem, a nebo sekerou, V zimě tam dlouhý noci jsou, a tuhej mráz, Jak jsou naše cesty zavátý, tak vezmem vidle, a nebo lopaty, když něco nejde, co na tom sejde, my máme čas...“. Prostě to, co doma v Česku zní skoro otravně, protože je to komerční a všude se to hraje a má to divnej text a vůbec tisíc jinej důvodů proč je to blbě, vám tady bude připadat jako nejbožštější rajská hudba. Vůbec se nevím, jak moc silný jsou tady zdi, ale mám ten dojem, že francouzský a čínský sousedi si vyslechli slušnej koncert, něčeho čemu vůbec nerozuměli a nějakej šílenec tam v nějaký divný řeči řval....”pevně chlape držte se já řeknu vám, je to ta nejhorší nemoc, kterou znám, žízeň, ajaj ajaj…”
Jo, prostě Kabát je super! Stejně jako Tři sestry, Visací zámek, Wohnouti, Lucie, Nohavica....a všecko další na co sem si dokázal při svý youtubetéce vzpomenout. Tak jo, klidně mi napiště, že sem hloupej a Kabát je hrozná komerce a vůbec jsem hudebně klesnul, jenže mě je to jedno. Kabát zní tak úžasně česky, že to nikomu, kdo slyší češtinu denně asi nedojde.Už začínám chápat, proč český kapely jezděj po světě a vyprodávaj haly v New Yorku. Takže drahý Kabáte, jestli to slyšíš, koukej dorazit k nám do Londýna. Mám ten dojem, že nás těch s absťákem na češtinu bude na děštivým ostrově víc. A já si du pustit Krause, to je další čím se dá absťák na češtinu zahnat...
Jo a jen tak mimochodem, jestli si někdo myslí, že když žijete v zahraničí, nejste Čech, tak to se šeredně plete! Naopak čím jste tu dýl, tak každýmu hrdě hlásíte odkud jste. A věřte, že Czech Republic vůbec nezní jako blbá destinace. Dokonce často hodně lidí závidí, jakou máme krásnou zemi.

Autor: Jiří Krám | neděle 8.7.2012 10:00 | karma článku: 24,48 | přečteno: 1981x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká.

7.5.2013 v 11:52 | Karma: 29,56 | Přečteno: 2934x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2806x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 24403x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy