Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Něco o práci

Nevím, jak to vypadalo v Silicon Valley v době, kdy zde vznikaly firmy, které potom dobyly svět. Možná však to bylo podobné tomu, co se teď děje v Londýně. Přestože po mnoha jiných stránkách lze Británii pomlouvat a dělat si legraci z toho, jak tu fungují, nebo spíš nefungují, některé věci, na něž jste z Prahy zvyklí. Co se týká práce, je to naopak. V životě jsem neodmítal týdně tolik nových pracovních nabídek a ještě nikdy se mi nestalo, že by mě headhunteři doslova uháněli.

samozřejmě, že na některé práce nemusíte umět vůbec nic...

Zní to skoro jako fikce, ale v Londýně je to realita. Jste doslova pronásledováni lidmi, kteří se vás snaží přetáhnout pro jejich klienty. Když to porovnám se super arogatnim prostředím českého HR, kde často nějaká namyšlená princezna, která ani netuší, co znamená SQL, posuzuje zda jste pro pozici vhodní podle pocitu a toho zda najde nabiflované klíčové slovo v životopise. Pak projdete pohovorem s nějakým "borcem", který vás nebude chtít přijmout, protože se bojí, že máte moc zkušeností. A pokud jste dělal na nějaké vyšší pozici v nějaké větší zahraniční firmě – ježiš jen to ne! Tady je to však opravdu o něčem jiném.
Jeden z důvodů proč český byznys tak stagnuje je, že je řízen z pozic středního managementu lidmi, kteří se doslova třesou strachy přijmout někoho, kdo by – proboha – mohl mít vyšší zkušenosti, než oni! Výsledkem je, že mnoho českých firem si doslova pěstuje prostředí, že jako to nějak funguje, ale hlavně žádný novoty. A už vůbec ne ze zahraniční.
Takový chytrý český manažer rád opakuje větu, kterou jsem v různých obměnách slýchával mnohokrát – TADY seš v Čechách a TADY se to VŽDYCKY dělalo takhle, já to musím vědět, JÁ to dělám už 20 let a TAKHLE se to nikdy nedělalo!
Pokud jsem na to párkrát různým expertům, co na mě tuto typicky českou větu řvali (ano řvali, protože lidé nejistí si sami sebou většinou řvou na druhé), odpověděl, že – na začátku 20 století taky koně tahaly kočáry a to ovšem neznamenalo, že tato doprava bude tvořit páteř dopravy celého 20 století. – se dotyčný český manažer ještě víc nas*re a začne tokat o tom, jak to je všecko nesmysly ON to musí vědět, ON to přece dělá už dlouho.  A ty všecky nesmysly co ses naučil někde na nějaký britský univerzitě to U NÁS – NIKDY (podtrženo) – fungovat nebude!
Tady sou Čechy!
A taky, že jo! To jsou konzervativní Čechy, který furt sváděj svůj neúspěch tu na komunisty, tu na Evropskou únii, ale jedno je jim společné. HLAVNĚ ŽÁDNÝ ZMĚNY a pokud možno – BUĎTE VŠICHNI PRŮMĚRNÍ!

V Británii to takhle nefunguje. Naopak firmy doslova svádějí bitvy o to, aby získaly lidi, co něco umí a co mají vědomosti a zkušenosti, které nejsou průměr, protože ty se ve znalostní ekonomice opravdu platí pomalu zlatem.  A ještě další věc tady funguje jinak, je to specializace. V Čechách na tebe budou řvát a skoro ti dávat základní plat, když umíš opravdu něco hodně unikátního, tady ne. Naopak pokud se něco specializuješ, dostaneš příležitost. A dokonce si nemusíš o peníze říkat. Klasické triky českých firem, že neplatí sociální, zdravotní, snaží se vše možně na zaměstnancích co nejvíc ušetřit, tak tady nefungují. Proto jde Británie obrovským způsobem nahoru a Čechy přesně opačným směrem. A stává se z nich skanzen průměrnosti, kde nejoblíbenější věta je, takhle to MY neděláme, protože MY to vždycky dělali takhle. A symbolem úspěšného českého podnikatele je většinou zkorumpovaný politik, či ještě lépe řečeno jeho kámoš, co zvládá "vysávát" státní pokladnu.

V Británii se naopak oceňuje, když umíte něco víc, než průměr. Ovšem, když už se sem dostanete, tak počítejte s tím, že je to těžce vydřený. Tady žádná druhá liga neexistuje, prostě buď zvládnete nějaký poměrně náročný projekt, nebo ne. A nezřídka se stane, že projekt na němž by v ČR dělal tým pěti lidí a věčně by si stěžovali, jak je to těžky, tu děláte sám, jen s částečnou podporou jiného přetíženého zdroje. Není to ani tak o tom, že by firmy šetřily. Tady prostě nejsou lidi. A to takovým způsobem, že vás budou headhunteři přemlouvat, abyste odešel a klidně na vás počkají několik týdnů (notice period) jen pokud přejdete k jejich klientovi. A nezřídka se u specializovaných oborů stává, že jenějaká  firma pověří oslovit přímo vás. Nejsem si jist, jak tahle situace ještě dlouho bude trvat. Pokud jste však někde četli, že Londýn chce konkurovat Sillicon Valley a stát se centrem technologií v Evropě, tak to rozhodně není kec. Je to realita, která pokud se pohybujete ve světě IT technologií, je to co tu zažijete, něco co byste nečekali, ani v nejdivočejším snu.
Je mi jasný, že tímhle článkem pár lidí asi naštvu, ale prostě jsem to chtěl napsat, protože český small think, který je tak oblíbený v celé společnosti a jehož nejlepším příkladem jsou zdější blogy, kdy zaručeně nejčtenější jsou právě blogy typu – máme se hrozně špatně a může za to XY - škodí zemi víc, než celá EU s komunisty dohromady.

---

Dodatek autora, 11.12.2010:

Jelikož jsem byl za tento článek v diskusi napaden svým bývalým zaměstnavatelem, který se zřejmě identifikoval v popisované situaci v ČR.  Rozhodl jsem, že objasním některá jim vznešená obvinění. Pan Miroslav Tržil (přezdívka: marx-leninský idealista) prohlašuje, že jeho firmy Rheatek, s.r.o. a Novelty, s.r.o. nejsou registrovány na Kypru. Stačí náhled do obchodního rejstříku a lze rychle vysledovat, že Novelty, s.r.o. je vlastněna kyperskou společností ze 60%. Firma Rheatek, s.r.o., kde jsem bohužel měl tu čest pracovat, je vlastněna z 51% stejnou kyperskou společností.  Co se ještě týká upřesnění spolupráce s panem Tržilem, tu jsem bohužel zahájil já, když jsem ještě byl jednatelem firmy netCRM, s.r.o., a v níž jsem i přes protesty a varování společníků pověřil pana Tržila obchodním řízením firmy. Tato činnost nakonec vyústila v jediné. Pan Tržil odkoupil majoritní podíll ve firmě a já přišel o veškerý obchodní podíl ve společnosti (40%) a místo toho jsem k němu nastoupil jako zaměstnanec. Byla to nejhorší pracovní zkušenost vůbec a po ní jsem se rozhodl z ČR odejít.

 

Autor: Jiří Krám | pátek 10.12.2010 10:00 | karma článku: 15,30 | přečteno: 1336x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká.

7.5.2013 v 11:52 | Karma: 29,56 | Přečteno: 2934x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2806x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Putin přímo nenařídil zabít Navalného, dospěly k závěru americké tajné služby

27. dubna 2024  16:21

Americké tajné služby dospěly k závěru, že ruský prezident Vladimir Putin pravděpodobně přímo...

Na britského turistu zaútočil v Karibiku žralok. Muže zranil deset metrů od břehu

27. dubna 2024  16:17

Čtyřiašedesátiletý britský turista skončil na jednotce intenzivní péče, když jej u severního...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 24403x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy