Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidé a řeka

Pokud je něco, co vystihuje čím se liší Londýn od Prahy, tak je to právě toto spojení. V Praze je Vltava jen řeka protékající městem a kromě toho, že přes ní vede Karlův most, si ji mnoho lidí tolik nevšímá. A rozhodně se například po ní nedopravují denně do práce. V Londýně je to jiné. Temže je vlastně klíčem k pochopení celého úspěchu tohoto města.

jeden ze svědků slavné minulosti Temže

Přemýšleli jste někdy o tom, proč nejúspěšnější národy historie, které nashromáždily největší bohatství a slávu měly často jako hlavní město místo kudy protéká obří řeka. Ano, řeknete si, že přeci na tom není nic složitého. Velká řeka protéká mnohými městy, ale jen málo, které z těch měst je na tom tak dobře, jako Londýn.
Zkusme se na chvíli přenést o pár století zpět a představit si, jak vypadal svět bez letadel, kamiónů, dálnic, mraženého zboží, internetu, telefonu…a dalších moderních vymožeností. A teď zkuste zapojit svoji představivost ještě dál. Jak asi budete schopni dostat mnoho tun nákladu někam, aby to bylo rychlé, mohli jste toho naložit opravdu hodně a mohli jste to přivést i druhého konce světa. Řešením je řeka, široká, hluboká a vlévající se tam, kam to potřebujete nejvíc – mimo pevninu.
Pokud totiž jste uprostřed Evropy, jako je Praha, musíte nejdřív tu naší Vltavu vlít do jiné řeky, která vás teprve zanese – ovšem už na území jiného státu, do moře. Jenže, co když máte hlavní město, které je přímo propojené do moře. To se poněkud mění pravidla hry. To by však samo o sobě nebylo takovou výhodou, kdyby takové město bylo přímo na břehu a tudíž první, co by udělal každý nájezdník, bylo, že by ho pěkně rozstřílel z moře loděmi.
A tady opět má Londýn další výhodu. Sice se až do jeho středu dostanete i obrovskou lodí, ale nejdřív musíte proplout takovými kleštěmi, které se postupně zužují (schválně se podívejte na Google Maps). Až vlastně před tím, než se mění v kanál Temže, se z toho vytvoří takový trychtýř. Pokud znáte trochu něco o vojenské strategii při pohledu na ten tvar je vám jasné, že kdo by se pokusil vjet do těchto kleští, mohl by očekávat palbu úplně ze všech světových stran. Tudíž pokusit se zmocnit se Londýna touto cestou by udělal jen šílenec a sebevrah.  Na druhou stranu obráncům Londýna tento tvar poskytoval obrovskou výhodu, protože lodě s nákladem se mohly dostat až do Londýna a nikoliv jen do překladišť v Hamburku a Kielu jako v například v Německu.
Naopak mohli jste nasednout na loď v Londýně a vystoupit třeba ve Virginii. To muselo být pro obchod 17, 18, 19, ale velké části století obrovskou výhodou. A to zejména pro zemi, která se díky mírové dohodě v 17 století, kdy si po vleklé válce mezi Británií a Holandskem tyto země rozdělily trh a tak Holandsku zůstal monopol na to, o co se tehdy vedla válka – o koření – pepř, hřebíček, skořice…atd. A Británii zůstaly nové trhy s čím co v té době tak výhodné nevypadalo – cukr, čaj, káva, tabák a látky.
A jak správně tušíte, pokud jste schopni dovést tyto suroviny až do Londýna, tak je jednoduše rychleji dostanete na trh. A pokud roste po určitém druhu zboží poptávka, jako například po tabáku v 18 století, kdy se využíval spolu s kávou a čajem i zcela jinak, než je dnes zvykem, v té době to bylo inzerováno jako zázračný lék z nového světa. Dostali jste se rázem do situace, kdy poptávky po určitém zboží rostla a tím pádem i jeho cena. A jelikož si Holanďané a Britové díky mírové dohodě ze 17 stoletím, díky níž například Británie převzala holandský finanční systém včetně burzy a centrální banky, nyní cesty bezpečnější, protože nesoupeřily s Holanďany a každý dodával to své, mohli se sestředit na dovážení více a více zboží a rychleji jej distribuovat.
Díky tomu se Londýn stal metropolí obchodu, kde se překládaly zásilky ze všech možných míst a díky tomu, jak jinak, musely lodě přijíždějící pro zboží – jež bylo stále více žádané, například cukr a na něž měla Británie obchodní monopol – zaplatit clo a další poplatky. Díky tomu londýnský přístav stále vydělával víc a víc peněz. Vlastníci lodí a lodní společností, jako například East India Company, která byla jeden čas silnější, než leckterá země a jež vlastně několik let prakticky vládla Indii a to včetně provozování soukromé armády.
Dnes už samozřejmě je vše jinak, protože už nikdo nemá monopol na cukr, kávu, tabák, anebo koření. Také dnes už nejsou lodě jediným způsobem, jak dostat zboží a lidi přes oceán. Stejně tak upadla říční doprava a místo nákladních lodí převážejí rychlejší, vlaky a kamióny zboží po celé Evropě. Lidé jsou také mnohem lépe vybaveni, takže už nikdo nemusí posílat lodí dopis do New Yorku a čekat několik týdnů až měsíců zda a jestli vůbec dorazil adresátovi…
Svět se změnil. Řeka dnes nemá ten význam, který měla před mnoha lety. Nicméně i když už po ní není provoz tak hustý, jaký zde musel bývat někdy v 19 století, lze si jednoduše představit, jaký význam měla řeka pro celé město. Jež bylo díky tomu výborně spojené. To si můžete sami ověřit, když si koupíte lístek na Thames Clipper a necháte se zavést od mola Tower Bridge třeba na Canary Wharf (sem to trvá 7 minut, ta samá cesta metrem je cca stejně rychlá), nebo až do Greenwich. Když si představíte svět bez aut, metra a dalších super rychlých prostředků dostávající nás denně z jednoho místa na druhé, není těžké si představit, že řeka Temže byla nejdůležitější dopravní tepnou Londýna a také jeho konkurenční výhodou.

-------
Dodatek, 1.12.2010, 1030 AM (UK time)
p.s. : Omlouvam se vsem, ze nereaguji do diskuse. Clanky pisu vetisnpu v noci, nebo o vikendu
a pres den to proste nestiham. Pokusim se to casem napravit, ale ted no chance. Kazdopadne diky
za komentare a jsem rad, ze se vam to libi. Dodatek, ano fotky budou, ale zatim jsem ten foto
blog nestihl.
autor (na pocitaci co nema diakritiku)

 

Autor: Jiří Krám | středa 1.12.2010 10:00 | karma článku: 11,85 | přečteno: 1384x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

Tak tohle moudro, jsem si přečetl nedávno na jednom znaku. A ten ve mě, stejně jako ten, kde bylo napsáno, Na množství nehleďte, nebo ten s nápisem We fight to rebuild, anebo ten s nápisem, Non multi sed multa, vyvolal pocit hrdosti. Takový zvláštní hrdosti, kterou ve vás vyvolá ten pocit kontinuity. Šel jsem okolo toho památníku dole za Embankment a dotkl se rukou těch jmen...

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1209x | Společnost

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

Tak se tomuto jevu říká v angličtině. Ani vlastně nevím proč, protože tomu vystoupení předchází jakési zvláštní období neklidu. U mě probíhalo několik měsíců, kdy jsem si čím dál víc uvědomoval, že i když se mám vlastně skvěle, něco mi chybí.

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20 | Přečteno: 1021x | Společnost

Jiří Krám

Proč nejlepší české mozky roznáší pivo?

Už se mi to stalo zase. Sedím někde v restauraci a najednou zaslechnu takovou tu měkou angličtinu, bez přízvuku, který je tady typický. Zkontroluji pohledem, zda by to mohla být Češka. Vypadá na to, oproti zmalované tlusté Angličance, která typickým ječákem zas něco "vysvětluje" svému druhovi, který vypadá jako klasická troska z Trainspotingu v teplávkovce, kterých jsou plné ulice, tahle slečna tak nějak po česku hezká.

7.5.2013 v 11:52 | Karma: 29,56 | Přečteno: 2934x | Společnost

Jiří Krám

O čase minulém, přítomném a budoucím

Občas stávají takové divné náhody. Třeba tuhle, probíral jsem se svou "minulostí", tak jak ji v sobě obsahují naše novodobé sběrny digitálních dat. Dnes už pavažujeme za naprosto běžné posílat si přes internet gigabyty dat do virtuálních schránek typu Dropbox, Google Drive, nebo Microsoft Sky Drive. Považujeme za normální nemazat emaily a nechávat všechno, co nám přijde v Gmail schránce.

23.4.2013 v 10:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2806x | Společnost

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

BBC mě naučila dívat se na svět jinak. Nejsem zrovna žádný umělec, ale BBC umí ty věci podat tak zajímavě, že u toho to skoro řvu radostí, jak mě to inspiruje. Minulý rok jsem podlehl několika lákavým ukázkám z pořadu - A History of Art in Three Colours. Viděl jsem všechny tři díly GOLD, BLUE, WHITE. A musím říct, že ta zkušenost byla life changing. Proč? Protože se od té doby dívám na svět úplně jinýma očima. A příroda jako by mi přesně tyhle tři barvy stavěla do cesty. Pamatuju si, že GOLD je, jak Egypťané věřili slzy slunečního boha. Modrá je všude okolo nás, ale vždy tak nějak "out of reach". Bílá pak není tak čístá, jak si ji představujeme.

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11 | Přečteno: 362x | Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Při požáru v bytovém domě v Praze zemřel člověk, na místo vyrazil i speciál Fénix

28. dubna 2024  9:28

Při ranním požáru v bytovém domě v Praze zemřel člověk. Sedm dalších lidí muselo být evakuováno,...

Irák schválil nový zákon proti homosexualitě, hrozí za ni až 15 let vězení

28. dubna 2024  8:40

Irácký parlament v sobotu schválil nový zákon zaměřený proti vztahům lidí stejného pohlaví. Nově...

Počasí v Česku opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, sníží teploty

28. dubna 2024  7:47

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 24403x
Bylo nebylo. Nebo vlastně bylo. Jednou jsem začal psát. Pak jsem se do toho zažral, ale pak mě to přestalo bavit. Publikoval jsem všechno možný. Teď vlastně je úplně jedno, co sem napíšu. Jelikož ten, kdo mě zná, ten už ví, že ode mě jdou čekat různý věci. Ale stejně si to píšu hlavně asi tak nějak sám pro sebe. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy